söndag, mars 15, 2009

Nämen...

Jag har nog helt tappat mitt musikaliska öra. Jag förstår inte Malena Ernmans låt överhuvudtaget. Jag gillar opera, jag gillar inte discopop och jag hittar bara ingen själ i La voix. Men alla andra verkar göra det, och därför drar jag slutsatsen att jag är ute och cyklar.
Jobbade igår och missade tyvärr den, enligt mig, största svenska tv-händelsen i år. Vid 22-tiden kom dock två sms från vänliga själar som förstod att jag borde få information.

Sms 1: "Operajäveln vann"
Sms 2: "Operaslynan vann"

Det känns bra att vi åtminstone är tre mot världen. Och nej, jag tror inte vi har en chans i ESC. Om jag har rätt, och det vill jag tro att jag alltid har, så kommer folk i Europa vara lika oförstående som när Storbritannien skickade några färgglada och poppiga flygvärdinnor eller när Tyskland sjöng "Let's be happy and let's be gay" utan att fundera över att engelskans gay inte längre har innebörden färgglad.

Tysktalande länder brukar ju dock skicka riktigt udda och härliga bidrag. Mitt hatbidrag och mitt älsklingsbidrag framförs båda delvis på tyska.

Favoriten
År 2003
Land: Österrike
Artist: Alf Poier
Låt: Weil der Mensch zählt

Helt psykotiskt! Helt underbart! Den enda jag minns från ESC det året. Jag röstade faktiskt på honom. Riktigt många gånger.

Hatobjektet
År: 2000
Land: Tyskland
Artist: Stefan Raab
Låt: Wadde hadde du de da

Vad hade du då? En riktigt störig och dålig låt. År 2000 var ett guldår, det bästa ESC-året någonsin men det här bidraget var säreget kasst.

Bubblare
År: 2007
Land Frankrike
Artist: Les Fatals Picards
Låt: L'amour a la francaise

Näst efter Alf Poier är det här den bästa låten som bidragit. Den är så skitbra att det knappt är klokt. Blandat franska och engelska. Älskar när dom sjunger "Let's do it again again again again". Det är så... gay. I den där glada och mysiga bemärkelsen som Tyskland brukar mena.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjenis! (Penis!) Jag måste ha legat i ide sedan melodifestivalen drog igång, för jag förstår verkligen inte VARFÖR La voix är så populär? Vad har hänt med det svenska folket? Vad fick Sarah DF för poäng egentligen? Och hur kommer det sig att Sverige helt plötsligt fastnat för opera? Och går vi ens vidare från kvalet med denna? Nej, jag vet inte.. fyfan!

Anonym sa...

Jag förstår förvisso nästan aldrig hur svenska folket tänker när de ringer och röstar i melodifestivalen.. Men i år var dom ju extra psykotiska. Alla schlagerbögar och förälskade flator fick som dom ville. På andra plats kom alla tondöva hippies favorit - af Ugglas. Jag tror inte svenskarna VILL vinna i ESC. Dom gör i alla fall allt för inte göra det. Vi kommer bli nya Norge. Som alltid kommer sist.