torsdag, mars 26, 2009

Den förundransvärda kroppen

Less på allt tjat om sjukdom och allt gnäll? Då har du nog valt att läsa fel blogg den här veckan. Min förkylning är det enda jag upplevt förutom sängen och 500 sudokun så det är faktiskt det mest intressanta och framför allt det mest påtagliga jag upplever.

Den börjar i halsen, fortsatte till bihålorna, hade ont i ena örat en liten stund, den sedvanliga halvvägs-in-i-förkylnings-hostan dök upp i går kväll och nu är även mitt vänstra öga drabbat. Vaknade med feber och med helt igentäppt näsa vid 5-tiden i morse och gick upp och knarkade och tog alldeles för mycket nässpray och det kändes hela tiden som att jag hade något i ögat. Tillbringade en kvart med att försöka få ut det och insåg till sist att det bara kändes så, det fanns inget ovanligt i det. Så jag gick och la mig igen och lyckades somna trots skavet. När jag sedan vaknade igen tre timmar senare, återigen av nästäppa och feber, så kunde jag inte öppna det och det var slemmigt runt det. Ögat snorade lika mycket som näsan.

Och nu ser jag helt väck ut. Smart som jag var, innan det blivit riktigt ordentligt rött, så sminkade jag mig när jag skulle in till stan och handla förkylningsförnödenheter. Så nu har min mascara ögoninfektion på sig. Det vore ju lysande att få det i båda ögonen, eller varför inte få det igen om några veckor? Smart, som sagt.

På grund av förkylningen har jag sedan i måndags avverkat:
*Som vanligt medicinen mot nackvärken 4 gånger om dagen, som är Alvedon (2*500 mg paracetamol) blandat med ett starkare smärtstillande preparat.
*10-15 Ibumetin
*10 Rinexin
*2 flaskor nässpray
*22 piggelin (På riktigt, jag köper dem i 15-pack)
*3,5 påsar Vicks
*15 liter vatten
*En febertermometer
*Ett läkarbesök
*En uppsättning sängkläder som jag var tvungen byta på grund av febersvettningar
*3 serietidningar
*2 korsordstidningar

Mamma sa till mig att jag blir som en karl när jag är förkyld, jag tror hon hade den där gamla reklamen med en stackare som pratar om att förkylningar är värre än att föda barn i åtanke. Men jag är ännu gnälligare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Piggelin är gott :)

Jag har nog gjort det mesta av det också som du gjort, lustigt är att min förkylning är exakt detsamma i förloppet utom ögat och din kraftiga feber (jag får i princip aldrig feber) och jag käkar stark pencilin.

Hehe, den där myten om gnälliga karlar som är sjuka :) Min nackdel tyvärr är att det inte märks när jag är sjuk, på jobbet bagateliserar de mig när jag berättar att jag har ont där och där för jag ser för glad ut.

Hoppas du blir friskt snart, ta lite grönt te med akacia honung och kanske lite vanlilj för den goda smakens skull.

Anonym sa...

Än hänger jag kvar och läser bloggen, i förhoppningar att läsa något annat än detta gnäll! Det sägs ju att hoppet är det sista som överger en, så...!

Men allvarligt -- säg det onda som inte för något gott med sig. Fan vad du kommer att äga på korsord och sudokun efter detta.

Förresten, om jag tänker bort det röda i rödögat där, så har du ju faktiskt vackra ögon. Faktiskt! Eller alternativt -- om jag tänker mig att det normala också är rött, så att det åtminstone matchar! *hoppas på mascarainfektionen*

Nä, jag ska skynda iväg på NordicBet nu och se vad oddsen är för att din förkylning håller i sig, och kanske spela lite pengar!

Kram! :)

Siméla sa...

Haha jag är likadan, blir också som en karl när jag blir förkyld..blev sjuk idag också så har varit fett ynklig, ligger och tycker synd om mig själv nu i sängen, och sympatiserar förstås med dig min sjuka medmänniska :P

Cuddy sa...

Helvetes vad mycket grejer du gjort av med :|

jag brukar bara leva på nässpray och ibumetin och sova mycket. fungerar som bäst :)
iofs kommer det sig att jag är inte ofta sjuk. kommer från en familj som verkar ha svårt att få feber :D

Krya på dig