fredag, januari 09, 2009

Mamma Höglund

Jag vet inte vad det är med Carina Höglund, Englas mamma. Förutom det uppenbara, att hon är försatt i sorg.

Men denna lilla flicka, som dog onödigt tidigt, verkar ha blivit ett mediaspel. Först startas det en fond i hennes namn där alla pengarna går till hennes mamma. När Max och Saga dog startades det också en fond, men där gick pengarna till utsatta barn. På Englas begravning så sändes begravningen både över tv och på en stor skärm utanför kyrkan. I Aftonbladet fick läsarna skicka sina brev för att hedra Engla, en flicka som aldrig hade känt. I rätten ställde sig Carina Höglund upp och skrek åt Leif Silbersky och Anders Eklund vid några tillfällen. Och efter att uppståndelsen var över är hon med och tidningar och tv med nya uttalanden hela tiden. Nu har hon dessutom anmält åklagaren för att man inte tog tag i tipsen om vem som dödat Pernilla (Hur många tips polisen fått bedöma verklighetsgraden i förtäljer icke historien, inte heller hur seriöst tipset var). Hon planerar dessutom att stämma polisen, oklart varför.

Hennes dotters mördare är fast. Hon har fått en otrolig uppmärksamhet. Hennes flicka hittades så att hon fick en ordentlig begravning. Räcker det inte nu? Jag kanske är en hemsk människa, men när jag ser henne nu mer så ser jag en människa som är och vill vara känd för sin dotters död. Snart kanske vi ser henne på vimmelbilder.

Att ett barn dör är alltid hemskt. Men det dör faktiskt nästan 30 000 barn om dagen. Och de flesta skiter vi i för de bor ändå inte i Sverige. Många av dem blir våldtagna eller misshandlade till döds och gärningsmannen aldrig hittad. Varför är vissa mammors lidanden så otroligt mycket mer värda än andras?

1 kommentar:

Anonym sa...

Skojar du, hela den där cirkusen tycker jag tidigt blev rätt obehaglig. :-( Ja, jag vet knappt var jag ska börja, men kulmen måste ha varit när SVT, statlig TV, visade Englas begravning. Varför? Vi fick väl aldrig riktigt något bra svar. Samt på storbildsskärmar utanför kyrkan. Man saknar bara Gary Glitter, som en kompis sarkastiskt sa. Hände det eftersom personer triggade varandra, långt bortom Englas bekantskapskrets, och långt bortom det privata sörjandets gränser?

Själv blir jag nästan äcklad av det. Såg någon TV-tablån när det sändes? Bland "medverkande" fanns "Engla Höglund" listad. Undrar om hon blev Oscarnominerad för en övertygande prestation? Ursäkta den svarta humorn, men jag förstår bara inte hur man tänkt på SVT. Skulle man kanske ha programmerat in dess ShowView-kod på video och spelat in?

Det är ju faktiskt en oerhört privat händelse som hennes mamma försöker göra offentlig i största möjliga mån. Det är ju vad det handlar om. Vad som fortfarande driver mamman till det kan man bara gissa, men det luktar inte fräscht.

Och kedjebrev jag såg senare, startade av personer som inte kände barnet. Måste man visa det för allmänheten att "se på mig, jag sörjer, jag vill helst att du också gör det"? Utnyttja en tragedi för att visa sin medmänsklighet på det viset? Jag ser inte alls någon värme i det.

Så, nu är jag klar! ;) Och jag tycker återigen det som hände Engla var en tragedi, särskilt med tanke på omständigheterna.