fredag, mars 28, 2008

Valkommen till lyxen

Livet ar helt sjukt har nere. Jag alskar det. Bara en sadan sak att kunna pruta ner ett armband som enligt miffot i butiken skulle ha kostat 50 shekel (ca 100 kronor) till 5 shekel (10 kronor). Och det ar framfor allt bra nu nar man lart sig att de tar oerhorda overpriser.

Vi bor pa ett hotell som heter New Imperial och som ligger i gamla stan i Jerusalem. Jag och Linda delar sang och Nicklas sover i en sang bredvid. Vi bor pa ett for stadsdelen lyxigt hotell men som enligt svenska kapitalistmatt ar oerhort sunkigt. I hela Jerusalem(Atminstone de palestinska omradena) far man till exempel inte spola ner toalettpapperet pa grund av att avloppen ar sa klena, sa man kastar det i en korg bredvid toaletten. Var dusch har ett vattentryck som liknar ett stilla duggregn. Var toalettstol ar inte riktigt fast vid marken. Och det rinner avloppsvatten fran roren som vi har lagt en hotellhandduk under for att slippa kliva i.
Vi maste kopa allt dricksvatten eftersom vattnet i ledningarna kan vara sjukdomsframkallande. Vi kan inte ata kyckling, en tjej som ar med som varit med pa 4resor har fatt salmonella 2 ganger har pa grund av det.

Och var vi an gar maste vi da och da visa vara pass och lata militar med synliga vapen och inte ett sa trevligt beteende genomsoka vara vaskor och fickor. Och dessa soldater finns for ovrigt overallt, alltid med en AK4 vid axeln.

Snacka om att man far perspektiv nar man inser att detta ar lyxiga forhallanden for manniskor som kallar sig palestinier.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Inte visste jag att dom bar svenska vapen dvs Ak4'an.
Menar du inte AK 47'an? ;)

Anonym sa...

Ja, akta dig för poliserna, Magnus Betnér hade tydligen blivit gripen igår av israelisk polis för att ha frågat samma sak för många gånger.

Eomin sa...

Kära Anonymous. Jag vet vad jag talar om, det är inte AK 47:an jag menar ( ;) ). Det var AK4, eller som den riktiga versionen av det "svenska" (tyska) vapnet heter, G3. AK47:an har böjt magasin, dessa hade raka och jag känner igen en när jag ser en. Jag såg även några som jag identifierat som M4:or, men det var mest polisen som hade dem. Tack för utmaningen.

Anonym sa...

Kan jag bara säga en sak.
Illa! För AK4'an tjorvar vid automateld, det gör INTE AK47. Testa själv :)
Anta utmaningen.

Eomin sa...

Jag har inte skrivit något om eventuella problem vid automateld? :) Det fick jag liksom aldrig uppleva.