måndag, mars 10, 2008

Dubbelmoralens hjältar

Jag är så jäkla kåt på kvällstidningar. Det slutar ju ofta med att jag skriver om något jag retat mig på i dem, så för att inte göra någon besviken ska jag behandla ännu en förekommande sak i kvällstidningarna; Hjältar.

I går kväll läste jag en artikel om en tjej i en butik som brottade ner en kvinna som hotade henne med kniv och ville ha dagskassan. Hon var en riktig hjälte enligt tidningen i fråga.

I dag är den stora nyheten svenska Tobbe som gav sig in i ett eldhärjat hus i Norge för att rädda en barnfamilj.

Grejen är bara att alla butiksanställda, även jag, får tydliga instruktioner om att alltid ge rånarna exakt vad de vill ha och larma enbart om det inte finns direkt fara för någons liv i samband med att man gör det. Och alla brandmän jag haft äran att träffa har poängterat att man aldrig ska ge sig in i brinnande byggnader där man inte vet omfattningen av branden, framför allt på grund av att det försvårar brandmännens arbete med att veta hur många som egentligen befinner sig i huset och även för att man sätter sitt liv på spel.

Därför tycker jag det är en jäkla dubbelmoral att kalla dom här två hjältar, det bidrar bara till att det glorifieras att riskera sitt eget liv. Okej, till och med jag är sjukt imponerad av killen som lyckades rädda några barn i branden, men varför i helvete riskerar man sitt liv för pengar som man själv inte äger? Man riskerar inte bara sitt eget liv, utan även de som befinner sig i butiken hamnar i fara om man börjar provocera en labil person med ett vapen.

Inget av det tycker jag dock media ska beskriva som hjältedygder eftersom det är något som försöker motverkas från både arbetsgivare och från räddningsverket.

Inga kommentarer: