tisdag, februari 10, 2009

Logisk lapsus

Jag har funderat över tre ganska så aktuella frågor. Det går liksom inte ihop för mig, jag hittar inte logiken.

1. Gåsplockningen som Kalla Fakta var så duktiga att de uppmärksammade. Gäss lider oerhört av att få dunen bortryckta medan de fortfarande lider. Så långt kan jag förstå, väteperoxiden har inte tagit sig in i hjärnan riktigt än och jag kan relatera till hur det skulle kännas att få allt hår bortryckt från huvudet. Ännu värre, jag kan faktiskt förstå hur otroligt ont det ska göra att få håret från andra kroppsdelar bortryckt.

Det som inte är så logiskt för mig är dock varför företagen som ger återköp och människorna som lämna tillbaka sina dunprodukter är så himla duktiga. Gjort är gjort, från och med nu kommer företagen ha en oerhörd press på sig att faktiskt följa upp hur dunet i deras produkter hamnat där. Ska gässen ha behövt lida i onödan? Vad blir bättre av att anledningen till att de fick genomgå lidandet bara kastas bort? Borde vi nu inte använda dessa produkter och se till att detta aldrig mer behöver upprepas? Det är skenheligt att gå och byta in täckena och jackorna när företagen redan insett att aktioner måste till.

2. Försäkringskassan har skickat ut ett brev till alla långtidssjukskrivna och förtidspensionerade. "Hej! Nu kan du prova att jobba eller studera utan att förlora din sjukersättning men bara om du själv vill, orkar och kan". Alltså, det här känns som fel tid att jaga folk som är sjuka. Med rådande finanskris, då det är lika lätt att få ett jobb som att slicka sig själv på armbågen, borde man väl få vara hemma och vara sjuk och lämna alla arbetstillfällen man någonsin kan uppbringa åt de som verkligen vill och måste jobba. I sådana här tider borde vår kära regering faktiskt omprioritera och inse att det inte finns jobb åt alla och att det kanske är dags att vi börjar ta hand om våra sjuka.

Nej, jag missunnar inte sjukskrivna jobb och det verkar ju vara en bra sak om man verkligen vill. Men jag misstänker att det inte är så frivilligt som det verkar, och personen som visade mig det här hade redan fått detta utskick några gånger och arbetar dessutom redan halvtid... Det luktar skumt. Det luktar tjat. Jakten på sjuka har nog bara börjat.

3. Att man inte bara beundrar korkade brudar nu för tiden (Exempelvis Victoria Silvstedt, Paris Hilton, Carolina Gynning, BlondinBella, Linda Rosing osv...) utan man försvarar det dessutom med att de egentligen är smarta. Hur skulle de annars ha kunnat bli så kända, menar man.

Men allvarligt talat... Jag vet inte vad som är mest fel, att man inte reagerar på att kvinnor blir som mest beundrade då de ligger i tv och kommer med totalt intelligenslösa uttalanden eller att man inte inser att det snarare handlar om krafterna bakom dem.

BlondinBella har till exempel berättat om att det var hennes rika pappa som fixade sponsorer från början, Linda Rosing och Carolina Gynning låg i Big Brother-huset och blev upptäckta enbart på grund av någon slags chock-effekt och att det troligen finns smarta personer bakom dem som gett dem jobb och sagt åt dem hur de ska agera, Paris Hilton blev känd genom sin snuskigt rika pappa, Victoria Silvstedt har schyssta bröst och har umgåtts i kretsar med kåta kända killar... Vem som helst kan bli känd om rätt person väljer att marknadsföra en. De är så där blåsta, det är mörka krafter som lyft fram dem.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tuff header du gjort..=)...Hoppas allt é bra..

Anonym sa...

Mycke i skolan lr??... här é allt bara bra...=)

Anonym sa...

Håller med om gåsplockningen. Folk som vill göra "rätt för sig" och sitt samvete, utan att gässen bryr sig ett dugg. Skadan är ju redan skedd, och inte behöver en människa på något sätt "bevisa" för mig genom sådana aktioner att man är emot plockningen. Det fattar väl vem som helst att vilken normalt funtad människa som helst är emot det.

Gah. Nu blir jag i och med det här också påmind om alla dessa Facebook-grupper som handlar om "Stoppa pedofilin" och dylikt som jag kategoriskt ignorerar. :S Skulle jag vara aktiv i allt jag ogillade, skulle jag inte få något annat gjort, och den vetskapen mår i alla fall mitt samvete tillräckligt bra av.

Bra blogg som vanligt! :)