onsdag, februari 11, 2009

Lektion i marknadsföring

Säljteknik - Saker man kan tänka på för att underlätta säljprocessen
Anteckningar från lektionen

*Jobba med rätt produkt - Förutsättningarna ökar om man tror på produkten/tjänsten som man säljer.

*Förbereda sig och lära sig produkten - Läsa på, begära utbildning, prata med dem som redan jobbar med det. Att man har en viss kompetens på området. Är det enkla saker kan man alltid lära sig om det.

*Nyfiken och intresserad/Engagerad - Runt kundens behov. Ställer frågor, får kunden att berätta vad den behöver. Nonchalans straffar sig i längden.

*Skapa förtroende - Kan ta några möten innan man vunnit kundens förtroende. Förtroendet kan förstöras väldigt snabbt, exempelvis Skandia och köttfärsskandalen.

*Lyssna på kunden - Ta till vara på signalerna som kunden sänder ut, se om den är intresserad eller uttråkad. Läs av vad som krävs av dig.

*Tala alltid ett språk som kunden förstår - Inte onödigt högtravande med termer man inte förstår och ingen slang. Läser man dock av kunden och märker att kunden är en okammad tonåring som pratar slang eller är väldigt kunnig så kan man prata på annat sätt.

*Få kunden att trivas - Kan räcka att bara se kunden och bemöta den med ett leende. Man kan utveckla det hur långt som helst; Inte för kallt, bra färgskalor, rent och snyggt, ordningsvakter för trygghet.

*Kritisera ej kunden - "Den tv:n som du vill köpa är inte bra, du borde ju köpa den här i stället". Gäller även målgrupper, kritisera aldrig målgrupper då kunden kan tillhöra just denna.

Inga kommentarer: