måndag, februari 16, 2009

Affärsidé till skänks

Jag kom på en affärsidé på min väg hem från macken. När jag går ute mitt i nätterna har jag alltid mitt överfallslarm i handen, redo att dra ur sprinten om något skulle hända. Dock känner jag mig inte helt trygg med det, frågan är hur lätt det är att trampa sönder det så att det slutar tjuta. Och sedan lär man ju kunna göra mig ganska illa även om det finns höga ljud runt omkring. Medan jag är inne på macken har jag alltid ett personlarm på mig som går direkt till Securitas och polisen, så skulle det bli någon incident så kan jag kalla på hjälp var jag än befinner mig i butiken.

Så det slog mig att man skulle kunna skapa en service, ungefär som Securitas, men för privatpersoner. Man får hyra ett personlarm för en viss regelbunden avgift och i utbyte så finns bara säkerheten en knapptryckning bort. I dosan finns även en funktion så att man med GPS-säkerhet kan säga var dosan befinner sig. Själva dosan kan kosta en viss summa medan det bara fungerar då man köper något slags kontantkort, så att man slipper betala för att det är aktivt då man ändå bara tänker sitta hemma och knyppla. På så sätt får företaget bakom dessutom reda på hur många som har larmet aktivt och kan därigenom beräkna hur mycket personal de kan behöva ha i tjänst.

Dock fungerar ju detta bara om tjänsten är stadsbunden, annars blir det väldigt långa avstånd. Kanske skulle det visserligen kunna gå till en central som sedan ringer polisen och berättar var man befinner sig.

Någon får hemskt gärna sno den här idén, jag tänker inte ta patent. Jag vill bara känna att jag är säker.

1 kommentar:

Anonym sa...

Även om du inte tar patent på idén, tycker jag ändå att ett minimikrav borde vara att produkten hette Securomin. Hmm. Jag borde verkligen sadla om till att börja arbeta inom marknadsföring. Hmm, oj, vilket leder in mig till ett blogginlägg jag nästan måste skriva nu när jag fortfarande kommer ihåg! :)