torsdag, februari 12, 2009

"Gud välsigna Sverige"

Så tycker den kristdemokratiska riksdagsledamoten Else-Marie Lindgren att Reinfeldt ska avsluta alla sina tal, eftersom "Vårt lands lagar är byggda på kristna värderingar så det vore naturligt". Förebild är Barack Obama, i USA avslutar alltid presidenten med "God bless America".

"Och USA är ju ännu mer mångkulturellt än Sverige. Man kan tolka Gud som man vill" säger Else-Marie Lindgren.

Men tyvärr, Else-Marie, så hör jag till dem som tolkar Gud som en saga som några hittat på för att förtrycka och kontrollera människor i århundraden. Jag skulle känna mig väldigt obekväm om religion blandades med politik, det räcker med att vi har kristdemokraterna, redan där är vi alldeles för mycket inne på tro.

Ska alla partier samlas till morgonbön vid varje riksdagsmöte? Be för att Gud ska ta oss ur finanskrisen och fixa problemet med segregation? "Och käre Gud, gör så att utbetalningarna från Försäkringskassan fortlöpande når de godkända i tid så att kvällspressen slutar hänga oss i hasorna, och fräls oss ifrån bidragsfuskare. Amen."

3 kommentarer:

Mange sa...

Gud tycks ju vara en trevlig företeelse... Det enda denne gud faktiskt lämnat till människan är 10 stentavlor med bud. Här kommer bud nummer 2:

Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud.

Anonym sa...

Ja, jag har kommenterat om det här på annat håll också, och eftersom jag är av åsikten att religiösa får vara religiösa gott de vill, så länge de håller religionen för sig själva utan att försöka vara påtryckande med den.

Att blanda in religion i politik på det här viset och liksom "förutsätta" att andra är religiösa och "vill" bli välsignade av den gud stadsministern tror på tycker jag är genomdumt. Jag är ingen expert på den kristna tron, men en sak jag vill minnas är att Gud lyssnar till alla kristna, så de som nu är starkt troende på det viset, ja, det är ju fritt fram att be i sängkammaren. Räcker inte det så?

Och med ett sådant här direktiv blir det ju dessutom hyfsat skenheligt om statsministern inte är troende. Inget alltför långsamt, med tanke på de undersökningar som gjorts och visat på att en majoritet svenskar är icketroende. Kanske är det KD som saknar verklighetsförankring här?

Och att gå efter USA:s modell när det gäller (bristen på...) sekularisering är väl bara det skrämmande.

Anonym sa...

Haha! "Långsökt" menar jag ju i det inlägget, inte "långsamt". :D Jag är fortfarande trött efter gårdagskvällen tror jag. :o