tisdag, november 04, 2008

Ätandets dubbelmoral

Jag läser alltid minst en dagstidning om dagen, i pappersform, och de mest intressanta sidorna är självklart insändarsidan. Där ser man tydligt vad folk upprörs av och de är ständigt aktuella med åsikter från allmänheten.

En sak som varit väldigt omdiskuterad ett tag är den om jaktens vara och icke vara. De allra flesta anser att jägarna är grymma och att ingen ska ha rätt att döda
djur.

Problemet är bara att det inte är vegetarianer som skriver detta, utan det är personer som sitter och tåtar ihop sin lilla insändare medan de glufsar i sig en Big Mac eller precis innan de springer iväg till köttdisken på ICA och köper köttfärs. Total dubbelmoral råder.

De flesta kor i Sverige föds enbart för att bli mat och tillbringar hela sitt korta liv i fullständigt onaturliga förhållanden. Man kämpar ständigt för att göra deras korta livstid mer human, men det är ofrånkomligt att ursprungskon inte var ämnad för att hållas i gigantiska ladugårdar och stå den största delen av sitt liv i trånga bås och då och då slussas ut till en nertrampad och lerig hage.

Älg, rådjur, vildsvin, hjort och olika matfåglar som lever i frihet i hela sina liv är det däremot inhumant att äta menar dessa människor. Dom lever i en hyfsat naturlig miljö hela sina liv, ofrånkomligt är ju dock att det här och var går en motorväg eller liknande. Dom här djuren har sin frihet och plötsligt smäller det och de vet inget mer.

Jag vet inte jag, men jag tycker mer synd om kossor, grisar och kycklingar. Djur som fällts ute i skog och mark är det enda kött jag inte får samvetskval av att stoppa i munnen.

Inga kommentarer: