söndag, augusti 24, 2008

Svenskar är vi allihopa

Senaste datordödnytt
Fan. Jag hoppades i onödan, i eftermiddags när jag kom hem från jobbet så hade Fuji stängt av sig och jag orkade inte med några återupplivningsförsök, så jag tog min tillflykt med Ibbe (Min bärbara) hem till mamma och pappa och snyltar på deras trådlösa. Datorn tar upp ganska mycket av mitt liv. För övrigt döper jag alla saker som jag tillbringar mycket tid med.

Men över till något vettigt.
En sak jag har reflekterat över på sistone, framför allt gällande OS, men även annars är att man har börjat kalla invandrare/nysvenska/valfritt som gör något eller råkar ut för något utomlands för svenskar. Svensken som kastade bronset, svenska domaren som blev jättesparkad i ansiktet och åtminstone två personer till med namn som inte var i närheten av Svensson/Johansson/Söderström. Jag tycker det här är väldigt positivt eftersom jag starkt tror på att alla som har ett svenskt medborgarskap är svenska, framför allt med tanke på att vi har väldigt veka traditioner att upprätthålla och det är skönt när fler tillkommer i nya folkgrupper. Jag tycker det känns fint att bo i ett mångkulturellt land utan större inbördeskrig är de som kan inträffa i bostadsrättsföreningars tvättstugor.

Men det här har ju inte media varit med om att tycka, där har man alltid varit extra noga med att påpeka att det minsann inte är en "riktig" svensk det handlar om. Fast att det inträffar just när det är OS och viktiga saker händer för just dessa nyblivna svenskar är det ju inte konstigt att media tvärvänder, de vill ju lyfta fram vilken otroligt stor och viktig roll vi i Sverige spelade trots våra få medaljer.

Men jag hoppas att det här banar väg för framtiden. Att vi är svenskar, alla vi som är medborgare i det här kalla landet, och att det inte ska ha något med födelseplats att göra om man hör till denna utvalda skara eller inte. Och jag tror medias vinklingar påverkar oss mycket.

1 kommentar:

Anonym sa...

Och du hann inte kopiera något? Stackarn.

Spara hårddisken :)

Och ang. det där med när "folk" klassas som svenskar. Ja det är väldigt luddigt begrepp. Verkar vara mest när det passar den stora massan att människor är svenska.

Och oftast är det bara i positiva sammanhang.

Tyvärr. Men men, framtiden kanske blir lite bättre någon gång?