onsdag, augusti 27, 2008

En elegi för macken

Idag hade jag det sista inskrivna passet för den här sommaren. På måndag börjar jag på den nya skolan.

Varje dag har det, precis som förra sommaren, kommit in många fascinerande personer på macken jag jobbar på här i Härnösand. Vissa har bara försvunnit i mängden, och jag skulle aldrig känna igen dem igen, och vissa har etsat sig fast i minnet av olika orsaker.

Som den där killen som jag kände att det var kärlek vid första ögonkastet med för att han var precis likadan som mig, i alla fall vid första kontakten.
Eller som mannen som alltid glömmer att man inte kan betala med sina legitimationer.
Eller personen som höll på att skrämma mig och min kollega halvt från vettet genom sin något aggressiva framtoning.
Eller vår främsta stamkund som alltid kan lysa upp vår dag genom att berätta att någon av oss är dumma i huvudet, på ett märkvärdigt hjärtligt sätt, och som vi alla sörjer över att han är ganska sjuk just nu.
Eller alla dom här som man vet vad de ska ha för cigarettmärke innan de ens kommit fram till kassan för att de köper ett paket varje dag.
Eller den ganska ofarliga personen som hatar mig utan rimlig grund(För att jag ville ha betalt för en vara) och tar varje chans att hota mig lite.

Jag önskar att jag kunde blogga om allt roligt som händer. Allt som får en av mina kollegor att fundera över att gå i pension och som får oss att skratta så att det är svårt att hålla en seriös framtoning en liten stund. Men av respekt för berörda personer och på grund av risken att på något sätt göra att någon person känner sig träffad och väljer bort vår mack kan jag inte det. Jag älskar mitt jobb.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Svar: Får tacka för kommentaren :)
hoppas att du får en bra kväll!

Anonym sa...

Svar: Jo jag förstår de, men o andra sidan så släpps dem farligast ut när dem väl är mogna för de. Och oftast så finns det redan så bra koll på dem utan elstängsel. (Fick aldrig klart för mig vart anstalten ska ligger exakt)
Men som jag förstått det är de mest dem som begår/begått småbrott och sen kommer ut som fortsätter att begå grövre brott.
Och oftast är det för riskabelt att leva rövare precis vid sin egen anstalt, så om det skulle ske så tror jag att orter i närheten skulle har större chans att bli berörda!
Sen tror jag på att alla kan begå misstag, och att folk är välda en till chans om dem nu är så pass reko. För blir man inte trodd på när man säger att man bättrat sig, gå man bara djupare och djupare och till slut tror man att de inte finns något kvar.

Jag personligen skulle inte känna någon räddsla, men jag kan ju bara tala för mig själv.
Men när det gäller sexualbrottslingar så har jag en annan syn.
Skulle säkerligen vara rädd om jag visste att Haga mannen precis blivit släppt i min ort eller hade obevakad permision.