söndag, augusti 17, 2008

Hjälp!

Är det någon datordoktor där ute som kan lista ut vad det är för fel på min dator? Jag har fått tips om att byta nätagget eller ramminne. Vad borde jag egentligen göra? Jag bjuder på en fika, eller vad fan, jag kan till och med anstränga mig och bjuda på middag för tips som leder till att datorn blir användbar igen. För hjälp som leder till att den blir helt frisk kan jag till och med erbjuda pengar för eventuell arbetstid. Jag är desperat.
Beskrivning av symptom följer nedan.
Min dator, min älskade och helt genomvrickade dator, är döende. Den har har alltid haft en egen personlighet. Precis som med de flesta vänner så har den alltid haft sina nackdelar, men när man lär känna den så lär man sig undvika de situationerna. Den är envis, den jävlas ofta med mig och den har en humor som jag inte riktigt förstår. Men allt bra den gjort för mig väger upp det. Men nog om min kärlek till den. Den har alltid startat om sig om den blivit avstängd. Den startar om sig med längre och längre mellanrum ju längre den varit påslagen sedan, första halvtimmen hela tiden och sedan går det längre och längre mellan gångerna tills den varit påslagen i en vecka, då är den på hela tiden utan omstarter.

Men nu startar den inte bara om sig. Den stänger av sig totalt och startar sedan motvilligt för att återigen stänga av sig. Ibland är den på men så blir skärmen full av lodräta linjer i olika färger. Både dom här sakerna är nya påhitt. Ibland när den stängt av sig går det inte att starta den igen.
Jag älskar verkligen den jäveln, så att se den i så här dåligt skick smärtar mig. Jag har ju min bärbara, men den har inget nätverkskort så jag kan bara ha den uppkopplad när jag är hemma hos mamma och pappa (Som jag är just nu) och använder deras trådlösa ADSL med tillhörande nätverkskorts-USB på den. Det medför ju också att det går jättedåligt att blogga ofta. Fan, det här suger.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är definitivt ingen dataexpert.. Men det där låter ändå ungefär som nåt som drabbat både min dator och morsans dator flera gånger. För min del var det gällande skärmen grafikkortet o gällande avstängningarna moderkortet som dött.. o för mammas del var virus alla gånger.

Anonym sa...

Nackdelen med datorer är att så mycket kan vara fel.

Men som sagt.

Nätagg låter det nästan som i första hand. Sen Ramminne, Hårddisk, Ja listan är lång.

Men.. middag och sen massvis med kaffe så jag orkar köra tillbaka till sthlm? :)

Anonym sa...

Hej på dig din datorlöse stackare!
Mitt tips på ditt datorproblem är nog åxå RAM minnet. Om du har 2 ramminnen så prova med att dra ur ena å starta datorn. Blir det samma problem då så kan du sätta i det du tog ur å ta ut det som sitter kvar. Funkar datorn kanon då så har du hitta felet :-)

Eomin sa...

Apex: Jag ska kolla vidare på den idén. Det låter nästan enkelt om jag bara får tag på moderkort.

Oobum: Jag letar efter ett nytt nätagg, ni är tre som tipsar om det. Men det är tre som röstar för ramminne också iofs. Jag fick höra att det troligen inte finns nätagg att få tag på till min dator dock, den är troligen född 2001-2003

Marina: Grafikkortet är ganska nytt, men moderkortet är en ny lösning som jag ska kolla upp.

Tack för förslagen! Jag går tillbaka om det hela löser sig och beslutar vem som får fika/mat. :)