tisdag, juli 01, 2008

Veckans hjälte

Läs den här artikeln. Den handlar om Niklas, min hjälte för veckan, som jobbar på en mack i Piteå coh som en dag beslutade sig för att han inte trivdes med att sälja porrtidningar. Som Lektyr, Slitz och Moore. Men vänta nu? Är inte de sistnämnda "grabbtidningar"(Läs: Snusktidningar) med otroligt innehållsrika artiklar?

Nej. Det är dom inte. Det är porr både på grund av bilderna och på grund av texterna. Möjligen inte hela tidningarna, men stora delar av den är porr. I Moore kunde man i ett tidigare nummer räkna ut hur mycket ens tjej kostade. Man kunde genom att räkna ihop kostnaden för middagar man bjudit på, resor till och från henne, filmhyra och till och med fortkörningsböter m.m. och sedan dela det med antalet ligg under samma period räkna ut hur mycket hon kostade. Blev det över 800 kronor stod det typ "Sorry killen, men en thailändsk lyxhora skulle vara billigare än din brud, kanske dags att dumpa henne?". Alla dessa kvalitativa artiklar toppas sedan med bilder på nakna tjejer.

Jag lyssnar på en radiodebatt mellan mack-Niklas och Erik Hörstadius som skrivit sådana här kvalitativa reportage åt ett antal "grabbtidningar"(Läs: Snusktidningar) och han sade bland annat "Vilken sten har du kravlat fram från som inte gillar vackra, nakna kvinnor?".
Han skriver också i sin debattartikel i Expressen här om dagen att "Slitzbruden är nämligen inget viljelöst våp. Tvärtom är hon en myndig människa som råkar tycka att sex och nakenhet hör till det goda i livet och därför ska bejakas. Som tycker om sin kropp och inte skäms för att visa upp den för de hundratusentals grabbtidningsläsare som omöjligen kan tänka sig en mer förtjusande naturupplevelse än en avklädd kvinna" och han förfasar sig över att "grabbtidningarna"(Läs: Snusktidningarna) tappar försäljningssiffror.
Erik Hörstadius är en idiot.

Varför sätter man ingen vikt vid kvinnors inre i dessa tidningar om man nu vill visa hur bra dom är? Är en polerad yta som inte många har råd att skaffa verkligen den största kvalitén hos en kvinna?

Men de som diskrimineras mest av de här tidningarna är inte kvinnor. Det är män. Män ges sådana här tidningar eftersom man anser att män inte är intresserade av något annat och de killar som köper dem visar varje gång att de är lättlurade. Det tycker faktiskt jag.

Killar, köp King och dylika tidningar i stället om ni ska köpa en renodlad manstidning som inte lägger fokus på naket för att ni ska luras att köpa. Där har ni kvalité, de är mycket bättre än till och med "tjejtidningar"(Läs: Fjortisblaskor eller tantmagasin) är.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Sorry "Eomin" men om du istället för att klaga på "snusktidningar" skulle ta och fundera över alla blåsta "tjejtidningar" som finns där ute som tyvärr gör mer skada på tjejerna än vad "snusktidningarna" gör på både killar och tjejer tillsammans så hade jag prisat både dig och din blogg till skyarna. Där hade vi pratat om något otroligt, vilket avslöjande om en tjej hade kommit ut med det faktum att alla dessa idiotiska tjejtidningar där tjejer lärs upp i hur dom skall agera och hantera killar och så vidare. Det finns tyvärr väldigt många exempel på artiklar som lockar unga tjejer i dessa tidningar med hur dom skall tolka det som killar säger och gör och tyvärr (!) så stämmer det oftast inte och då blir man ju inte heller förvånad över att samhället ser ut som det gör...

Eomin sa...

Kära "Anonymous", jag tog upp ämnet herrtidningar eftersom det var aktuellt genom tidningsartikeln jag läst och följt debatterna runt. Jag är stark motståndare mot veckorevyn, Fridah och även tidningar för lite äldre kvinnor som fokuserar på onaturliga skönhetsideal (Sida 30 "Du duger som du är!", sida 31 "Så tappar du 10 kg innan sommaren") och som råder tjejer om hur de ska behandla killar.. Jag kan dock inte avhandla alla sorters tidningar i ett enda blogginlägg och därav så valde jag att fokusera på en sort. Jag hoppas du förstår att det hade blivit ett tråkigt långt inlägg om jag inte försökt hålla mig till saken. Jag lovar att i ett inlägg återkomma om hur jag ser på tjejtidningar (Som du verkar ha missat att jag kallade "Fjortisblaskor").
Mvh
Eomin (Utan "")

Anonym sa...

För att återgå till ämnet "grabbtidningar" och "snusktidningar" så håller jag inte alls med dig. Jag har själv prenumererat på en "grabbtidning" under en kortare period (tror att det var tre månader) pga att jag fick ett bra erbjudande via en trevlig (!) telefonförsäljare.

Det var alltså inte något i stil med Fib eller vad dom nu heter utan det var mellantinget mellan Kalle Anka och Fib, vi kan säga att det var Slitz. Om vi skulle ta det till det extrema och säga att vi hade ett stoppur för hur mycket tid jag spenderade på varje sida i tidningen så skulle jag säga att ~90% av tiden läste jag artiklar och resten av tiden läste jag resten av tidningen, allt ifrån artiklar till dom där "hemska" bilderna på tjejerna.

Visst kan det finnas ett nöje i att titta på sådana bilder men det ger tyvärr inte speciellt mycket då jag hellre tittar på min flickvän eller helt enkelt gör något helt annat än att sitta och "dregla" över någon (något?) som ungefär intresserar lika mycket som en påse jordnötter... Man är ju inte bara tillsammans med utsidan utan det är ju insidan som man väljer att vara med :)

Det är upp till varje enskild person att ha sin anledning till att man läser dessa typer av "livsstilmagazin". Jag tycker att det är fel av dig att stämpla en tidning och alla dess läsare...

Eomin sa...

Det är fint att du hittade något du tycker är kvalité i tidnigen, men jag kan inte hitta det. Det spelar ingen roll om det är en halvnaken kille eller en halvnaken tjej som står och plutar med läpparna på ett omslag, jag tycker det är fel. Det handlar inte om att jag är en moraltant eller en extremfeminist, jag har en väldigt liberal sexsyn, men jag tycker inte att själva industrin är rätt.

Jag kan inte förstå att människor blir så oerhört upprörda varje gång man säger ett knyst om porrfilmer eller porrtidningar/intressanta reportagetidningar. Jag kan inte förstå vad det är som är så svårt att förstå; Både Slitz, Moore, Frida, Veckorevyn m.fl. (Men nu skrev jag just om herrtidningar eftersom det som sagt är på tapeten) objektifierar människor och sprider ett ideal som inte är sunt och som både unga tjejer och killar följer både när det gäller deras eget utseende och som de har som mall då de söker partner. Om Slitz skulle ha en påklädd kvinna(Eller likväl en man, men det känns för avlägset) och skriva om vad den personen lyckats åstadkomma förutom att vara med på en fotosession lättklädd så skulle jag helt ändra uppfattning om deras seriositet. Tills dess anser jag att de mycket väl passar in under kategorin snusktidningar eftersom de bara är intresserade av att framställa objekt, inte människor.

Anonym sa...

Underbart inlägg! Håller med i allt du skriver.