söndag, juli 20, 2008

Ung och dum

Nu när Anders Eklund, Englas mördare, figurerar i medierna ständigt så läser man ju ett och annat om honom. Och det får mig att tänka på en sak som hände när jag var 13-14 år gammal.

Jag var mycket inne på lunarstorm och träffade många personer som jag sedan hade kontakt med genom det underbara programmet ICQ. Jag var ju ung och dum och oförstörd så jag gick på det mesta och hade en tonårings syn på livet, jag var odödlig. Jag skulle aldrig bli lurad genom internet, det hände bara andra. Jag fick kontakt med en kille som från början var trevlig men frågade lite väl mycket, och eftersom jag var korkad berättade jag så klart var jag gick i skola och liknande saker. Bilder på mig fanns på lunarstorm och det krävdes inte mycket för att man skulle kunna lista ut mitt namn som fanns upplagt på vissa sidor i anslutning till mitt nickname.

Den här killen var först 19 år gammal och senare steg den åldern till 24. Han började allt eftersom tiden gick att komma in på sex-prat och jag sa ifrån och då fick jag hot tillbaka. Jag var smart nog, för en gångs skull, att berätta för mamma och hon satte sig vid min dator och läste igenom hela historyn och ringde sedan polisen i Gävleborgs län, där den här mannen bodde. Hans namn stod på hans sida så det var inte så svårt att lista ut. Han hette Anders, efternamnet kommer jag inte ihåg. Polisen berättade då att hans förra flickvän anmält honom för misshandel och för att han förföljt henne efter att det tog slut. Dom hade också information om att han betett sig som han gjorde mot mig mot flera unga tjejer tidigare. Han var dessutom 35 år gammal.

Jag har börjat fundera över det där ofta på senaste tiden. Var det Anders Eklund? Åldern stämmer, platsen han bodde på stämmer, förnamnet stämmer, jobbet stämmer och i tidningsartiklar kan man läsa om att han har haft användare på flera ungdomssidor och sökt upp unga tjejer tidigare. Innan han började figurera i media hade jag helt glömt bort den här händelsen och när jag nu minns det igen får jag kalla kårar. Det är otroligt att man kan vara så korkad när man är ung och oerfaren.

Grooming, att vuxna män tar kontakt med barn genom internet i syfte att träffa dem, borde förbjudas i Sverige.

1 kommentar:

Anonym sa...

Creapy :S men hela världen är full av knäppisar