tisdag, juli 08, 2008

Legitimation

Dagens absolut löjligaste arikel kan man läsa i Aftonbladet idag(Läs den här). Det handlar om alla stackars människor som måstat visa leg när de handlat alkohol och tobak. Okej, vissa var och såg gamla ut. Och vissa hade inte fått köpa alkoholfria drycker utan leg. Men allvarligt, vad är det att bli upprörd över? Det hela presenteras under kategorin "Regelsverige - Nej tack!".

Vill man seriöst inte ha legkontroll på dom här varorna? Vill man att varenda snorunge ska kunna köpa sådana här saker? Man behöver väl ändå inte känna sig terroriserad för att man får visa legitimation! Hade jag inte fått köpa snus själv när jag var 16 hade jag kanske sluppit vara beroende av nikotin fortfarande.

Jag jobbar ju som bekant på en mack och jag har skrivit på papper, precis som alla andra, där jag tar på mig ansvaret för att kolla leg när jag säljer ut varorna. Om jag av misstag säljer till någon som är under 18 år kan jag få upp till 6 månader i fängelse. Jag har inte lust att sitta i fängelse faktiskt. Jag skulle aldrig ta leg av någon som jag ser är klart över 18, men ibland har jag kollat leget på folk som har varit 30. Jag kan inte rå för om en person ser ung ut, det är ju inte för att mobba personen.

Fyfan vad löjligt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2856041.ab

Inga kommentarer: