onsdag, juli 02, 2008

Kul med respons

Bilden är ett montage. Detta skulle aldrig inträffa.
Ingen som är utanför utvikningsnormen och påklädd
skulle hamna på förstasidan.
Jag skriver om Engla-fallet, om Palestina/Israel-konflikten, om FRA-lagen och om personliga saker och aldrig får jag så mycket respons som när jag berättar att jag inte tycker om utviks-tidningar. Där har vi en sak som folk verkligen tar åt sig av, inget är så känsligt som när någon skriver något som gör att man kan måsta fundera över sina egna värderingar. Oftast gör man ju inte det, funderar över sina värderingar, utan man bestämmer sig helt enkelt för att personen är idiot.

Det är roligt egentligen. En tjej skriver "Jag gillar inte att personer objektifieras och jag gillar inte porrtidningar" och genast ropar någon "Häxa!" och sedan är man radikalfeminist i deras ögon. Om en kille skriver samma sak är han i stället en fjolla, en bög, en sorglig figur.

Läs era porrtidningar och kalla dom vad ni vill. Skriv ett litet blogginlägg eller diskutera med en polare om hur idiotiska alla som inte håller med är. Men acceptera att jag inte har den åsikten, jag gillar varken porrtidningarnas/de seriösa tidskrifternas eller tjejtidningarnas syn på hur både män och kvinnor ska vara. Båda medierna för fram en väldigt snäv bild av hur män och kvinnor ska vara. Det finns inget utrymme för att tänka utanför lådan i dem. Men nu var det herrtidningar som var en hot potato. Försök förstå att jag inte kan avhandla varje artikel och varje tidningsform. Men jag kan lika gärna tillägga här och nu att jag föraktar både Veckorevyn, Frida, Story och vad fan dom heter, jag läser inte en enda av dem. Jag läser Larson!, Kalle Anka Pocket, nyhetstidningar, Illustrerad vetenskap och Världens historia.

Personerna som har kommenterat (De två som har släppts igenom hittills, ni andra kan dra åt helvete) har inte varit otrevliga, men anonyma. Jag hatar när personer kommenterar anonymt. Om det är ett kritiskt eller debatterande inlägg vill jag ha chansen att bemöta det. Från och med nu släpps ingen igenom utan att skriva sin mailadress eller hänvisa med ett smeknamn på msn eller irl som jag kan känna igen. Jag anar att jag är bekant med 99% av personerna som läser min blogg, jag tror inte jag är så betydelsefull att andra är så intresserade. Stå för era åsikter. Det gör jag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg. Man behöver inte alltid hålla med men respektera att andra människor har andra åsikter. Har folk på jobbet som tycker man inte har nåt liv om man inte är ute och super varje helg. Att man inte gör nåt roligt då. Vägrar att acceptera att jag inte vill leva mitt liv så. Så jag förstår hur du känner det. Stå på dig! När du gör det är du mer reko än någon av de andra som inte gör det! Jag står på din sida!

Anonym sa...

Go Carro! Jag har inte direkt satt mig in i herrtidningar/Frida osv och allt vad det är, så jag bryr mig inte, vill folk vara lättklädda så fine by me, men jag håller med om det du säger. Stå på dig iaf, men det vet jag ju att du gör så det behöver man nog inte säga åt dig att göra. :)

Anonym sa...

Tråkigt att du inte kommer att publicera kommenterar som är anonyma längre. Kan säga att jag känner inte dig och du känner inte mig heller, jag föredrar dock att vara anonym för enkelhetens skull.

Klart det skapas debatt då det är relativt hårda åsikter du går ut med som kanske t o m kör över en del personer? Jag kommenterade mest för att jag villa visa min syn på det hela och jag har inte läst din blogg tidigare och har därför inte kommenterat tidigare inlägg heller. Speciellt inte angående FRA för att om jag skulle kommentera varje person som bloggar om FRA så har jag det jag gör på heltid ;) På tal om FRA, lite komiskt att du inte vill ha anonymt men du skriva om FRA... ;)

Jag får helt enkelt börja hänga på någon annan blogg istället. Det var kul så länge det varade.

Ha de gött

//Anonym

Anonym sa...

Bra skrivet, jag delar dina åsikter om veckotidningar fullt ut. Skönt att se att det finns människor som kan se förbi dessa illusioner till ideal. Appropå ideal så är den här videon rätt tänkvärd: http://www.break.com/index/transformation_of_a_model.html