söndag, december 28, 2008

När bomberna faller över Palestinas barn

Det som händer i Gazaremsan nu är inte okej. Israels attacker är inte på något sätt proportionerliga. Hamas är en terroristorganisation, så långt håller jag med. Men faktum är att de är ett resultat av Israels olagliga ockupation och isolering av palestinierna. Ett folk som är utsatt och som av omständigheter de inte kan kontrollera tvingas leva i misär tar till desperata metoder. De får bara en bild, och det är att Hamas är räddarna som står på deras sida då hela världen vänt dem ryggen. Och Israel är, hur gärna omvärlden än försöker glömma och dölja deras brott mot de mänskliga rättigheterna, de största terroristerna i det här dramat.

Jag hoppas att ingen av de underbara personer som jag träffade i Palestina befinner sig i Gazaremsan just nu. Och jag sörjer alla underbara personer jag aldrig fick träffa som befinner sig där. 300 personer är döda hittills. Hur många fler kommer det vara innan Israel drar sig tillbaka?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag blir så arg! Visst är Hamas som du säger en terroristorganisation, och dom borde upplösas på snabbaste och bästa sätt, men vad folk inte har fattat är ju att större delen av Israel är terrorister. De påstår att det dom gör, gör de i "självförsvar", men faktum är att de gång på gång vinner och att de dessutom döljer större delen av sin utrotningsverksamhet. Det är inte självförsvar.
Problemet idag är inte att folken har olika religioner, utan att ett av dom blir förtryckta och dödade.
Mina tankar går till alla palestinier. <3