torsdag, juni 19, 2008

Vakna torrt

I morse vaknade jag i en blöt säng. Typ hela kudden, halva täcket och övre delen av bäddmadrassen var väldigt, väldigt fuktig. Eftersom det blöta inte var lokaliserat vid mellandelen av sängen uteslöt jag ganska snabbt att jag skulle behöva ta hjälp av Tena Lady eller Pampers i framtiden, utan tyckte i mitt nyvakna tillstånd att jag var en jäkel på att dregla. Hemma hos familjen brukar jag aldrig få vila med någon annans kuddar, eftersom jag blir som ett vattenfall när jag sover, typ stroke-mungipa-ner-aktig(Det låter ganska sexigt va? Jag är singel, så maila).

Men sedan började jag tänka, det tar alltid en stund innan jag gör det efter att jag sovit. Det verkade väldigt otroligt att jag lyckats dregla ner hela sängen. Hittills hade jag bara legat och känt hur omfattande det blöta är, försökte uppfatta om det fanns en möjlighet för mig att somna om utan att behöva bry mig om det. Det fanns det inte. Jag var tvungen att ta tag i det här. Så jag öppnar ögonen och försöker få mig en bild. Mina ögon faller på en petflaska som jag har ett starkt minne av att jag drack ur medan jag satt och läste i sängen.

Scenariot är alltså följande: Jag satt i godan ro och läste Bizarro (Jäkla bra serietidning, varför la dom ner den?) och blev troligen attacksömnig. Somnade sittandes, inte alltför ovanligt, och rasade efter vet inte hur lång tid omkull och med följde petflaskan som var minst halvfull. Jag hade även lite pingvinpastiller, och de hade tillsammans med vattnet smält in fint i täcket.

Det här får mig att tänka lite på människorna som de hittat i Pompeji, förstenade i lava medan de höll på att laga mat eller spela boll och så där. Helt plötsligt inträffade bara katastrofen, och de frös i sysslorna de ägnat sig åt sekunderna innan. Ungefär så var det här. Sömnen bara slog till.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk om jag fått en krona för varje gång jag gjort något liknande, då hade jag säkert varit 10-20 kronor rikare!

Men roligt skrivit.