måndag, maj 19, 2008

Låt sorgen vara ifred

En kille som var på fest i Härnösand ska ha blivit drogad och sedan tatuerad i ansiktet. Det är verkligen att kränka en människor grovt. Men samtidigt som jag intresserad mig för den här historien sedan jag läste den i går och hört mig för genom djungeltelegrafen om omständigheterna så började jag tänka på den uppståndelse det blir med alla medieoffer nu för tiden.

Engla blev brutalt mördad och det är en hemsk historia. Två barn i Arboga fick sätta livet till då en galen människa försökte döda dem och deras mamma. Och i Österrike har tre barn och deras mor kommit ur en mörk och trång källarhåla efter att ha varit instängda där i 22 år. Helt fruktansvärda historier, men det slår mig att människors lidande har blivit det nya Britney Spears.

Utanför sjukhuset i Amstetten hänger fotografer i träden, gräver ner sig i gräsmattan, försöker ta sig in i sjukhuset via balkonger, sjukhuspersonal försöker sälja mobilfoton på dem. Allt för att tv-kanaler och kvällstidningar vet att det hela är hot stuff. Mänskligt lidande har aldrig varit smaskigare. Och Englas begravning sänds i SVT medan Max och Sagas begravning "bara" blir bevakad av kvällstidningarna. Människor tänder ljus överallt i sina fönster, det skapas en speciell del i Aftonbladet med "Läsarnas brev till Engla" där människor som aldrig träffat henne skriver om vilken underbar person hon var. Det var hon säkert, men jag tycker mest det blir obehagligt när ett helt land bestämmer sig för att sörja och gråta över någon de aldrig mött.

Varje dag dör 30 000 barn runt om i världen. Det är ett barn var tredje sekund. 7 miljoner barn dör varje år i utvecklingsländerna på grund av undernäring. Och tänk då alla barn som dör för att de blir våldtagna och misshandlade till döds för att det på många ställen råder en uppfattning om att det enda sättet man kan bota HIV på är genom att ha samlag med en oskuld och då vågar man inte chansa utan tar ett barn direkt.

Jag tycker inte det här är rätt. Låt familjen Fritzl återhämta sig från det traumatiska som drabbat dem, låt Engla, Max och Saga få vila i frid och låt deras familjer få ha sitt sorgearbete. Om inte så vill jag faktiskt se laserborttagningen av tatueringen i ansiktet i SVT på bästa sändningstid och få en bit i tidningen där jag kan skicka ett brev om att jag tycker att tatueringen jag aldrig sett är fin och inget han borde vara ledsen över.


Vad gör det här barnet mindre värt än de svenska barnen som dör?
Jag tänder mina ljus för dom här barnen.

Inga kommentarer: