söndag, maj 25, 2008

H&M

Bild gjord av mig efter idé från Joar.
Jag är så less på H&Ms sortiment. De har två olika avdelningar för kvinnokläder, en vanligt och en som heter "Divided". Divided är kollektionen för lite yngre kvinnor, den avdelningen har de mer fräcka och moderiktiga kläderna. Där kan jag hitta saker som passar min stil perfekt, som prickiga klänningar och roliga mönster. Men att Divideds kläder är snyggare är inte den enda skillnaden mellan den och den vanliga kollektionen. Divideds kläder går bara upp till storlek 42 medan den vanligt kollektionen har kläder upp till storlek 46.

Är man fet som jag får man alltså inte ha de ungdomliga kläderna. Det finns tydligen inga ungdomar som är överviktiga. Och en del av Divideds kläder kan jag trots allt ha, men ofta faller det på att de är för små eller att kupstorleken, om kläderna har en sådan, är A-kupa, oavsett hur stor storlek det handlar om. H&M har inte förstått att kupstorlek A inte riktigt går ihop med storlek 42, med ökad vikt brukar även brösten bli större.

H&M har alltså gjort ett tydligt ställningstagande att feta människor inte kan vara unga och i så fall inte ska få ha tillgång till de snygga kläderna i alla fall. Jag är inte den tjockaste unga människan i det här landet, utan vi är många som diskrimineras av det här.

Inga kommentarer: