måndag, juli 20, 2009

I denna ljuva sommartid

Varje år återkommer det. Det vidriga sommarmodet. De riktigt varma dagarna så går folk omkring i centrum och i affärer i kläder som man vanligtvis inte visar sig i annat än på en avskild del av stranden. Jag tycker det är lätt obehagligt att mötas av en riktigt ful och djup urringning eller en man med bar överkropp, jag vet inte riktigt var jag ska titta. Hur jag än försöker värja mig så återkommer blicken hela tiden till den lätt pinsamma nakenheten. Det spelar ingen större roll om det är en vältränad person eller en som kan räknas till kategorin mindre estetiskt tilltalande, i båda fallen är jag rädd att de ska få för sig att jag blir galet attraherad bara jag kollar på dem.

Värst är det när jag möts av de här intrycken när jag står i kassan. Jag anstränger mig så hårt för att verka oberörd att jag blir ovanligt överdriven i mitt uppförande. Jag ler överdrivet mycket, pratar nästan i falsett och skrattar onaturligt högt. Jag försöker fästa blicken vid kassan och få det att verka som att något jätteintressant är på gång på min skärm. Jag koncentrerar mig på det samtidigt som blicken under tiden vandrat tillbaka till urringningen/ölmagen. Jag kommer på mig själv och överger planen med att stirra på kassan eftersom den tydligen inte fungerar. I stället försöker jag verka jätteintresserad av hur läget ser ut i butiken. Kollar mig runt. Ska passera objektet i fråga med blicken och kör fast än en gång. Vrålstirrar på urringningen/ölmagen onormalt länge. Kommer på mig själv igen och känner mig tvingad att säga något krystat om något annat, till exempel kvittot. Samtidigt som jag säger det så tittar jag inte personen i ögonen mer än alldeles snabbt. Resten av tiden stirrar jag på den utmärkande kroppsdelen.

Och så gick det alltså till när alla halvnakna kunder fick för sig att jag är lesbisk/intresserad av gubbar med stor ölmage. Mitt fnittrande och överdrivna sätt kan nog bara tolkas som att jag står och är otroligt attraherad medan jag egentligen anstränger mig för att verka oberörd av personens blottade kroppsdelar.

Inga kommentarer: