måndag, juli 27, 2009

Bimbo

När jag gick på stan för några veckor sedan passerade jag ett sådant där svart och deprimerat gäng ungdomar. Ni vet hur dom brukar se ut, svart hår med lite lila och rosa och blått i, långa svarta rockar, Dr.Martens på fötterna. En av killarna kör en klassiker och hostar till och får hosten att låta precis som "Bimbo!". Hela gänget fnissar och kollar på mig.

Jag blev helt ställd. Varför kallar dom mig bimbo, jag ser ju ganska punkig ut. Sedan såg jag min spegelbild i ett skyltfönster. Och insåg att de små asen hade rätt. Jag ser verkligen ut som en bimbo. Rebellen har försvunnit, det är bara en fjolla kvar. Men på insidan ser jag ju fortfarande ut som dom där små emokidsen, någonstans längs vägen blev jag bara vuxen och insåg att jag inte skulle få några jobb med mitt kolsvarta hår eller min knallröda sidecut. Bilden till höger är från när jag var ungefär 16 år gammal.
Så i stället blev jag en blond tjej som alltid har klänning eller kjol och som alltid är väldigt noga med makeup. Att bli kallad bimbo av dem som jag en gång såg ut som gjorde lite ont för det fick mig att inse vilka signaler jag sänder ut. Och jag gillar inte att vara en bimbo, jag är ju en rebell.

4 kommentarer:

Patrik sa...

Ja sånna är dom.. EMOsarna :/

Roberth sa...

Du är och kommer alltid att vara den ultimata rebellen i mina ögon, så hur du än ser ut så revolterar du mot dig själv.

Exempelvis ! Du har blivit en bimbo (på utsidan) som du inte vill, det är revolt :)

Hitta något annat att revoltera mot ?

Ika sa...

De handlar väl mest om vad man känner sig bekväm i och hur man har lust att se ut.
Dessutom, att se estetiskt tilltalande ut för den bredare massan för att få sig ett jobb är inte att bli main-stream eller en bimbo.
Det kallas att bli vuxen att ta tag i sitt liv, prioritera och ta ansvar för sin egen förmåga att vara så attraktiv som möjligt på jobb-marknaden.
Den du Emo-kid, jag vill se dig äta dina röda dreads på nån kompis soffa när du sitter där och inte har pengar till varken lägenhet eller mat!

Northgrove sa...

Hellre egen stil och rebell än deprimerad och svart, enligt mig då. :)

Bara att bli kallad bimbo inför sina kompisar visar ju att gängtillhörigheten verkar vara viktigare än vad de nu är "rebeller" emot.

Äh, jag skulle bara se det som att ha tagit revolterandet ett steg längre och revolterat mot den stilen. Så länge man själv och ens vänner vet vem man är känns det inte så himla viktigt för mig hur andra ser eller inte ser en.