tisdag, juli 21, 2009

För många aborter?

Staten tillsatte en utredning om hur man ska få ner antalet aborter. Bland annat vill man, framför allt kristdemokraterna, ha ett register där man lagrar personuppgifterna om alla som genomför en abort och jag kan inte riktigt förstå nyttan i det eftersom det redan finns ett register med uppgifter som inte går att binda till specifika personer men ändå ger ett bra statistiskt underlag. Andra slutsatser utredningen kom fram till, som gratis preventivmedel, verkar mer vettigt.

Jag tycker det är väldigt underligt att påstå att det utförs för många aborter i Sverige. Det känns som att den kvinna som hellre genomgår en abort än att ta hand om ett barn knappast skulle vara en lämplig förälder vid den tidpunkten i livet. Jag har själv förskonats från att behöva göra det valet, men jag har förstått att abort inte är en helt smärtfri eller psykiskt lätt process. Jag kan bara dra slutsatsen att det utförs precis rätt antal aborter, för att ta bort en klump som ännu inte blivit en människa känns mer humant än att förstöra två människors liv. För att behöva bli förälder utan att vilja och att vara ett oönskat barn kan knappast vara humant. Fortsatt fri abort och fortsatt anonymitet!

2 kommentarer:

Ika sa...

At registrera vilka personer osm gjort abort och hur många gånger de gjort det är som att vilja skriva vilken etnisitet eller tro en person har efter deras namn. Totalt orelevant.

Fri preventivmedel!

Anonym sa...

bra start