tisdag, juni 09, 2009

Gud finns nog inte

Humanisterna, en svensk organisation, har precis dragit igång sin kampanj "Gud finns nog inte" (www.gudfinnsnoginte.se).

I ett test som man kan göra på deras sida så får man information om att FN i sitt råd för mänskliga rättigheter antagit en resolution som bland annat säger "Förtal av religioner är en allvarligt förolämpning som kan leda till minskad religionsfrihet och religiöst våld". Det är en konstig sak att stå bakom. När jag var partipolitiskt aktiv fick jag nästan dagligen ta emot skit från olika håll för min tro på vad som var rätt, men hade jag trott på en Gud i stället för en partiledare så hade jag minsann inte behövt slipa mina argument eller leta bevis för att det jag tror på existerar.

Religiösa människor ska inte sättas på en piedestal. Alla har rätt att tro på vad de vill, men faktum är att man måste få ifrågasätta andra människors åsikter. Religion har dessutom visat sig vara så farligt genom att det styr över så många människor över världen så det är en självklarhet att den måste ifrågasättas. Känner man sig dessutom kränkt om man blir ifrågasatt så är det uppenbart att man inte har argumenten och alltså inte analyserat sin tro ordentligt.

Vi har ungefär 70 religiösa friskolor i Sverige. Barn som blir uppväxta med föräldrar som tror får genom att bli satta i en sådan skola ingen chans att förstå andra trosuppfattningar och kommer troligen aldrig reflektera över vad som är rätt och fel. Jag ä fullständigt emot dessa skolor, det är idioti att vi i Sverige tillåter att människor blir tvingade in i en tro utan chans att tänka över andra alternativ.

Så jag tycker humanisternas kampanj är ett bra initiativ. I dessa dagar då det bara daltas med religiösa människor så behövs det verkligen att någon ifrågasätter fenomenet religion.

2 kommentarer:

Jejk sa...

Hehe, ja du det kanske finns någon diagnos på det där. Bör undersökas

Roberth sa...

Som nästan alltid så håller jag med dig Eomin fullständigt, dock är vanliga friskolor underbart i kommuner där snålkommuner försöker spara in på skolor i småsamhällen utanför centralorten.

Kommunen lägger ner en skola och en friskola dyker upp utan att kommunen direkt kan göra något åt det och det blir dyrare för kommunen. Ren idioti, de sparar men i slutändan blir allt dyrare ;)

Sedan att "fostras" på en religiös friskola är förkastligt, hoppas såna former av skola försvinner, de kan väl i så fall hellre ha söndagsskola (eller lördag då inte religionen tillåter det) för de som vill lära sig mer om religion.