lördag, oktober 25, 2008

Karma

Jag tror på karma. Inte på det där någon-gud-sitter-och-för-poäng-lista-sättet, utan på det där what-goes-around-comes-around-sättet. Till exempel, för några veckor sedan när jag åkte buss inom Sundsvall så klev en gammal dam, som knappt kunde gå, på bussen. Jag själv hade fått en av de sista åtråvärda sittplatserna. Då gav jag henne min sittplats. Tanten tackade beundrande och jag möttes av leénden runtomkring mig.


Genom att jag gjorde en så enkel sak, jag stod och åkte buss i 6 minuter, så bidrog jag till att tanten troligen kände sig mer välvinnigt sinnad mot världen och jag bidrog till att de som såg det skulle lämna plats nästa gång en gammal dam kom in på en överbefolkad buss.

Just av den anledningen är jag alltid trevlig mot folk. Jag brukar prata lite extra med personalen i cafeterian på skolan, i kassan på Tempo och med andra personer jag möter, för en dag kan jag behöva dem. Min praktikplats fick jag just på grund av det, att chefen på butiken hade sett mig på macken och därigenom visste att jag var trevlig och serviceminded.

Så var det igår kväll också. Jag tog en taxi till festen jag skulle till och jag satt och pratade med chauffören om allt möjligt. När jag sedan mitt i natten var på väg hem så bromsade en bil in bredvid mig och det var just den taxichauffören som satt i och erbjöd mig skjuts hem, utan att jag behövde betala något. "Har jag skjutsat bort dig får jag ta ansvar för att du kommer hem också!". Jag behövde gå in på Svenssons, en krog, bara för att lämna några nycklar till en kompis. En vakt på Svenssons har tappat sin mobil och jag har ansträngt mig för att försöka hitta den och försökt komma med idéer och uppslag och i går kväll kände han igen mig och släppte in mig utan att jag behövde hänga in jackan och betala 60 spänn för det.

Det är en sak som fler borde tänka på. Att man ska bemöta andra som man själv vill bli bemött är inget skitsnack, det stämmer verkligen. Ett léende och några ord tar inte mycket energi och en dag får man tillbaka det med råge. Samma sak gäller om man är otrevlig och falsk. En dag blir man krossad av alla negativa intryck man lämnat till personer i omgivningen.

Inga kommentarer: