lördag, september 27, 2008

Systembolaget och jag

Förra veckan handlade jag på systembolaget i Birsta. Inga underligheter förutom att jag för en gångs skull bara köpte fjortisdricka, Xider, i stället för öl. När jag skulle betala för dem stod jag fingrade på handväskan. Jag var fullständigt beredd, ja nästan förväntansfull, inför att uppvisa legitimation.
Men frågan kom aldrig.

Dom ska ju fråga alla som ser ut att vara under 25 om leg, det står på deras små skyltar. Det leder mig till slutsatsen att jag ser ut att vara gammal. Minst 26 år gammal. Nu är döden nära. Så här på min ålders höst så griper ångesten över mitt förfall tag i mig med full styrka.

Snälla, alla anställda på systembolaget, be mig om leg. Bespara mig detta lidande. Låt mig få tro att min ungdom ännu inte är över. Jag känner mig fortfarande pigg och kry som en 20-åring även om mitt utseende tydligen förtäljer en annan historia.

Jag är för ung för att dö!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Personligen får jag ALLTID visa leg på bolaget... men aldrig när jag köper snus... mkt underligt.

Anonym sa...

hehehe Jag var på systemet i Skara i Lördags... fick visa leg (är 36)... *nööööjd*

Eomin sa...

Peter: Du ser hur orättvist det är! Jag ser alltså ut att vara äldre än en 36-åring, och jag är ju 15 år yngre!