lördag, september 13, 2008

Klasskamp top 10

En musikgenre som jag verkligen älskar är arbetarvisor. Jag tycker om kampen i dem, drömmen om en bättre värld. Jag älskar hur dom i dom gamla visorna verkligen tar i från tårna med sitt kapitalisthat. Björn Afzelius, Dan Berglund, Mikael Wiehe, Hoola Bandoola-band, Knutna nävar och Blå tåget var av ett virke som inte finns idag. Jag tar bara med visor som är gjorda av artister, de gamla folkliga finns sällan att hitta på internet utan går vidare från person till person och jag orkar inte spela in de bästa jag kan.

Offra några minuter och lyssna igenom visorna nedan, jag har bara lagt upp klipp till de 5 första. Det är värt att ta sig den tiden. Dom här visorna är lika aktuella nu som då.

De 10 bästa arbetarvisorna genom tiderna

1. De mördades fria republik - Dan Berglund
Jag älskar hur han verkligen tar i, Herr Berglund är inte den som skräder orden. Studera Marx och Lenin, klass mot klass måste striden stå och Jacob Wallenberg är den värsta av mördare!

2. Medan bomberna faller - Björn Afzelius
Den är så vacker. Här hyllas de riktiga hjältarna här i världen. Han står upp för de prostituerade, föräldrarna som orkar slåss om dagisplatserna, de som inte har råd med livskvalité och de som orkar engagera sig i de riktigt viktiga frågorna. "De fjantar som kan unna sig att 'satsa på sig själv' ger väl fan i resten av vår mänsklighet".
object width="425" height="349">

3. Keops pyramid - Hoola Bandoola-band
Handlar om vad som händer när vissa sitter över och glömmer de som sliter nere på marken.

4. Gånglåt från sörgården - Björn Afzelius
Dålig version, men textens budskap når förhoppningsfram ändå. Precis som han sjunger, "nu är det fult att vara kommunist och snart är det fult att vara sosse och vem är det som tjänar på det?"
<

5. Svarta gänget - Björn Afzelius
Högaktuell låt, nu som då. Den handlar om moderaterna och om vad de står för. Riktigt fyndig text.

6. Vem kan man lita på? - Hoola Bandoola-band
Den svängigaste låten. En av mina absoluta favoritlåtar genom tiderna.

7. Staten och kapitalet - Blå tåget
Kanske den mest kända, framför allt efter att Ebba Grön lade vantarna på den och, i mitt tycke, förstörde den. Blå tågets version är väldigt mycket bättre och väldigt mycket längre.

8. Mina herrar som räknar profiter - Dan Berglund
Om fabriksarbetare och det outgrundliga hatet mot överheten. Väldigt trallvänlig.

9. Victor Jara - Mikael Wiehe
Hyllning till Victor Jara, mannen som skrev många underbara visor om fred coh rättvisa och sedan mördades då militärjuntan tog makten över Chile och förvandlade landet till diktatur.

10. La lega - Röda bönor
Svensk version av en kamplåt för arbetarkvinnor. "Strejkbrytare och herrar, slå ihjäl dom allihop"

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett MYCKET bra urval!
Kul att se att det finns andra som lyssnar på de här viktiga låtarna, och håller innehållet i dem levande.
Några "bubblare" till listan:
"Europa" - Afzelius (live-versionen).
"Ingenting förändras av sig själv" - Hoola Bandoola.
"Sången om reaktionen" - Freedom singers.
Ha det bra :)