tisdag, september 02, 2008

En eftermiddag i Sundsvall

Efter skolan idag åkte jag in till Sundsvall och sket i att hoppa på anslutningsbuss utan jag vandrade planlöst omkring inne i det för en tätort i Västernorrland helt gigantiska varuhuset In. Jag kände att jag kunde spendera lite pengar. Jag kände till och med att jag var tvungen att spendera pengar. Min lugna och planlösa eftermiddag skulle inte vara komplett innan jag kom hem med en eller flera påsar med innehåll som skulle föra mina sinnen tillbaka till lugnet med att bara gå omkring och känna lite lamt på kläder och titta på människor.

Det ironiska var bara att jag inte hittade något nu när jag för en gångs skull kunde köpa något med gott samvete. Jag lyckades hitta en liten bokshop som jag köpte ett skrivblock till mina studier och på Cubus hittade jag en tröjklänning som jag gillade men inte köpte och ¨så uteblev det verkliga fyndet. Jag gick flera varv och mitt lugn började likna desperation för jag visste att hela eftermiddagen skulle kännas meningslös om jag bara gått omkring där utan att ha hittat någonting att ta med mig hem och känna mig nöjd med.

Till sist var inte min eftermiddag så himla rofylld längre och jag letade rätt på Cubus igen och köpte det enda klädesplagget jag fastnat för under mina 3 timmar, den där sweatshirt-klänningen som parodiserade på "I hjärta NY" och var förvånansvärt billig. Och när jag genomfört köpet kom vakten för att stänga butiken. Hela eftermiddagen hade förflutit utan att jag märkt det.

Jag tror att tröjan kan rädda den här eftermiddagen. I morgon när jag tar på mig den på allvar avgör jag om den här dagen var skit eller inte.

Inga kommentarer: