onsdag, april 15, 2009

Eo-man

En av anledningarna till att jag ofta uppfattas som en konstig människa tror jag är att jag inte beter mig som en tjej. Jag ser ut som en tjej, jag är precis som transvestiter nästan lite för tjejig. Rosetter och blommor i håret, alltid klänning eller kjol, alltid noga med en väl tilltagen makeup.
Men jag pratar på killars språk. Jag kallar folk jag gillar för idiot väldigt ofta, jag diskuterar och vrider och vänder på tekniska och teoretiska lösningar, jag svär alldeles för mycket för att komma till himlen. Jag tror det beror på att jag kollade mest på pappa i stället för mamma när jag var liten. Jag älskade mamma lika mycket, men hennes sysslor, som matlagning och städning, intresserade mig inte. Och samtidigt har hon aldrig varit en särskilt fjollig kvinna så inte ens beteendemässigt har jag haft någon riktigt, riktigt feminin förebild. Under min uppväxt har jag som enda tjejaktivitet haft ridning, vilket det visserligen också bara var pappa som ägnade sig åt ibland så att jag såg det. Annars var det skytte, mopeder, motorer, politik... Och var jag än gick så kantades min väg av manliga förebilder, inte kvinnliga.

Jag kom att tänka på det här på grund av två saker. Den ena var att en manlig kollega sa åt mig att jag aldrig kommer hitta någon för att killar inte vill ha någon som tänker så mycket och reflekterar, killar vill ha tjejer som är i lite av en beroendeposition. Det vet jag är sant med många, men jag vill inte tro att det gäller alla.

Det andra är den här bloggen. Jag bloggar för killar. Inte på så sätt att jag ser till att skriva om typiskt manliga saker, men jag väljer bort kvinnliga saker. Jag älskar ju faktiskt mode, jag tycker själv att jag är otroligt stilsäker. Men jag väljer bort det för att inte bli sedd som någon BlondinBella och för att jag vet att killar inte vill läsa sådant. Men även tjejer läser min blogg. Troligen är det ganska jämt. Och man behöver inte vara så innehållslös som modetjejerna är bara för att man har ett modeintresse. Men jag är hysteriskt rädd att få stämpeln korkad.

Så jag ska faktiskt börja inkludera den delen av mitt liv också och sluta skämmas över att jag är tjej. Ja, mode intresserar mig. Men jag är fortfarande en intelligent och reflekterande person som är för mycket man för att killar ska gilla mig mer än som kompis. Så ett inlägg per vecka kommer avhandla kläder och smink, för jag lägger ut så sjukt mycket pengar på det att det bara är konstigt att jag helt har uteslutit det ur bloggen.

Med det sagt; Mina nya skor är verkligen skitheta.

3 kommentarer:

Roberth sa...

De är heta, men jag tror inte jag skulle kunna gå med såna på mig själv ;)

Vargsinne sa...

Jag hoppas inte du har fått klagomål på din blogg,att den är minimalt "tjejig".
Som kille kan jag säga att jag inte har tänkt en tanke på att det inte är så mycket tjej-ämnen du tar upp.
Du har en intressant blogg,oavsett vad du skriver om.
Fortsätt så!

Northgrove sa...

Äsch, enligt mig pratar din manliga kollega strunt i alla fall. :D Det är klart man söker efter "tänkande kvinnor", vad ska man annars roa sig med i soffan på kvällen eller på balkongen någon sommarkväll? Att titta på varandra? Nja, även om det rör sig om en väldigt söt tjej blir det ju tröttsamt rätt fort. ;) Intelligens och filosoferande är sexigt, helt enkelt, särskilt när det blandas upp och skakas om med humor.

Det var någon som sa att tjejer som söker med sitt utseende utan intelligens, är som de som metar utan agn. Det kan jag verkligen hålla med om!

Själv tycker jag att du faktiskt tar upp många rätt könsneutrala ämnen, saker som både killar och tjejer kan associera med. :) Men visst kan jag stå ut med en del mode då och då, jag kan rentav ha åsikter om sånt! ;)