torsdag, oktober 01, 2009

Filmrecension - En shopaholics bekännelser

Filmbolagets beskrivning:
Att Rebecca Bloomwood jobbar på en ekonomitidskrift hjälper henne inte mycket. Hon bor med sin kompis i hennes lägenhet och hennes maniska shoppande gör att räkningarna bokstavligen läggs på hög. Skitjobbet på tidningen ger inte tillräckligt betalt och hon förstår att hon har att välja på att dra ner på kostnaderna eller jaga upp lönen. Som av en händelse snubblar Rebecca på en story som verkar bli hennes räddning. Men skulderna minskar inte precis, när hon drar nytta av den uppmärksamhet hon fått genom sitt scoop.

Min beskrivning:
Rebecca Bloomwood borde ha bott på en gruppbostad, men i stället bor hon hos sin kompis och hennes kille och betalar nästan aldrig hyran eftersom hon under sina psykoser upplever att skyltdockor pratar med henne och då känner sig tvingad att köpa sakerna som dockorna bär. Hon lyckas trots sin grova utvecklingsstörning på något underligt sätt få jobb på en tidning som skriver om finanser. Men hör och häpna, trots att hon fått ett riktigt jobb i stället för att hamna på USA:s motsvarighet till samhall så är hon inte nöjd. Hon vill i stället skriva på en modetidning. Dock går hon och kärar ner sig i killen som är hennes chef på den urtrista tidningen och därför stannar hon kvar. Han i sin tur är en ganska sansad människa men han är den perfekta stereotypen för vad en man är och vill ha en riktigt blåst brud som ser bra ut och till det ändamålet passar den ljuvliga Rebecca perfekt. Filmens slut är precis lika banalt som resten av filmen, allt löser sig och hon är hjälten hela dagen. Till och med filmens bloopers var överspelade, sanningen är att det enda man kunde hitta på den där dvd-skivan som inte var överspelat var de trailers för andra filmer som man kunde se innan man nådde huvudmenyn och bilden man fick av finnar, för som vi alla vet är finnar läskiga och helt utflippade.

Samlat betyg:
Filmens producenter är skyldig att ge mig tillbaka de 96 minuter av mitt liv som försvann medan jag såg filmen, jag vill utnyttja dem till något viktigare som att bygga korthus eller slicka på kalla lyktstolpar.