söndag, augusti 23, 2009

Antisemitiskt Sverige?

Aftonbladet publicerade för ett antal dagar sedan en artikel på kultursidorna där en frilansjournalist berättade om sina iakttagelser då han befann sig i Palestina. Han märkte då att unga män som mördades av israelisk militär kom tillbaka nattetid uppsprättade och igensydda och han skrev om vad folket i byn trodde, att Israel tog organ från deras förlorade söner för att mätta lite av det stora behovet just Israel har av organ till transplantationer, det råder en otroligt stor brist på organ. Som jag minns det beskrev skribenten aldrig detta som en verklighet, utan det hela var en berättelse om en hemsk misstanke.

Det här har bildat en storm i ett vattenglas och Sverige är nu utsett till djävulen av Israels regering. Bildt är inte välkommen till landet på sin planerade resa om några dagar om han inte öppet tar avstånd från artikeln. Bildt har gjort motsatsen hittills, han har yttrat sig i en egenskriven notis i Aftonbladet och slagit fast att den svenska yttrandefriheten kvarstår och att ingen person eller stat i hela världen har rätt att kränka den.

Då drar Israel fram det gamla hederliga kortet om antisemitism. Israels utrikesminister Avigdor Lieberman hänvisar till Sverige som ett antisemitiskt land inte bara på grund av att vår utrikesminister inte bryter mot en av våra grundlagar, yttrandefriheten, utan även för att vi inte gjorde något under andra världskriget.

Okej. Vi var inte med och krigade, men vi tog emot ett stort antal judiska flyktingar från de krigsdrabbade länderna och gav dem en fristad. Och om vi ska se till idag, hur många svenskar är egentligen antisemitister? Antisemitism används i det här sammanhanget kort och gott som ett uttryck för rasism mot judar, men hur många svenskar har ens sett en livs levande jude och kan berätta om det? Hur många har en aning om vad det innebär att vara jude?

Det här är bara så idiotiskt. Jag har varit i två synagogor och träffat massor av judar under min resa till Israel, flera av dem riktigt trevligt folk, och jag har absolut ingenting emot judar. Innan resan kunde jag inte skilja en jude från någon annan, jag visste inte ens att den pyttelilla hatten som männen traditionsenligt bär (En så kallad kippa) tillhörde just judendomen, så inte ens sådan basal fakta hade jag någon fördom om. Och jag tror att det är den kunskapsnivån de flesta svenskar har om judar. Att det är ett religiöst folk som det var synd om under andra världskriget och som ingen har någon riktig aning om vad de egentligen gör.

Så att Sverige skulle vara ett antisemitiskt land för att vi då och då i offentliga tidningar fördömer Israels krigsförbrytelser och ibland för skriftliga resonemang kring underliga företéelser? Nej, det köper jag inte. Bildt må vara moderat men jag måste ge honom det erkännandet att jag är stolt över att han inte viker sig i den här frågan.

2 kommentarer:

Roberth sa...

Håller med dig om allt du skriver, bra skrivet dessutom.

Jag är jäkligt trött på judarnas "tyck synd om mig för att min farfar dog av nazisternas hand". Det är synd om en massa andra med, tycker judarna i Israel synd om alla homosexuella och andra avvikande som dog i dödslägren ? De var väldigt många också men INGEN nämner dessa. Eller ta alla de som Stalin slaktade, då får 6 miljoner judar som ett antal verka ganska litet men ingen ältar detta heller.

Jag tycker nog att vissa i Israel tillhör världens gnälligaste människor som fördömmer nästan allt och alla.

Kanske dags nu när vi är ordförande i EU också försöka sätta staten Israel på plats, samt få USA sluta stödja den staten helt med vapen, dags att de får leva med sina egna konsekvenser och inte matas som ett litet småbarn fast istället för mat, med vapen.

Ibland förstår jag att Jesus vände sitt eget folk ryggen och sade att inget folk är de utlovade, alla är välkomna till hans fars himmelrike. (jag är inte religiös)

De största rasisterna på denna planet är faktiskt de som skriker antisemitism.

Sen precis som du skriver så finns det massvis med bra judar, men tyvärr verkar de inte styra landet Israel :(

Johan sa...

Som en inringare till programmet "Ring P1" sa tidigare i veckan så handlade ju inte artikeln om judar, utan Israels armé som inehåller folk av alla möjliga folkslag. Men det är ju inte lika slagkraftigt att ta upp det när man ska köra förintelseliknelserna...