måndag, augusti 17, 2009

Hyckleri hycklera

Har ni hört den där radioreklamen för Svenska Kyrkan? Det är en tjej som berättar att hon tycker att söndag morgon är en guldstund, ofta sägs något man kan ta med sig in i veckan som kommer. Sedan att hennes flickvän är med i kyrkokören, det gör ju minsann inte besöken färre. Radioreklamen avslutas med att en mansröst säger "Om du vill är vi med dig i livets alla skeden".

Ursäkta, men vilken jävla dynga. Präster får ju fortfarande välja om de ska viga homosexuella, så deras söta radioreklam som är till för att folk ska förstå hur otroligt öppetsinnade de är känns bara som rent skitsnack.

Dom kanske borde prova med en annan slogan, typ "Om du vill är vissa av oss med dig i livets alla skeden".

2 kommentarer:

Roberth sa...

Jag är inte anti-gay men undrar vad Jesus hade sagt idag om dagens debatt om viga homosexuella, jag tror att han skulle se homosexualitet som fel precis som då, men tveksam att det skulle ge en enkelbiljett till helvetet bara för det som vissa präster vill påstå.

Om vi som art ska överleva så måste vi följa vissa spelregler som naturen har givit oss, ändrar vi dessa tror jag tyvärr konsekvenserna blir förödande i längden.

Homosexualitet är helt ok om olika individer vill bli det, men att glorifera det som vissa försöker göra är felaktigt, det är snarare fel men ändå INGEN synd heller.

Förlåt, nu låter jag ultra-konservativ, alla mina homosexuella vänner vill nog inte prata med mig, hehe, men de vet redan mina åsikter och att omtanken för dem finns även om jag ser deras livsval som fel enligt mina värderingar.

Sp slutkontentan är att jag förstår kyrkan lite men jag tycker de gör fel när de fördömer denna livsstil. Kyrkan tillkom dessutom under en tidsera då homosexualitet, pedofili och tidelag var sjukt vanligt i Romarriket. Det ansågs t.o.m fint att ha ett barn som sexuell partner på den tiden inom vissa sociala stånd så jag förstår varför kyrkan grundade så starkt avståndstagande då allt hade skenat ur rejält. (endast min teori)

Fredrik sa...

Då jag håller med dig i din åsikt att kyrkan borde vara mer öppensinnad i alla avseenden, så tycker jag även att man borde respektera prästernas åsikter. Man skall inte tvingas göra något som går emot det man sedan som barn fått lära sig är fel, bara för att ens chef (Svenska Kyrkan i det här fallet) bestämmer sig för att de skall ändra på vissa regler.

Folk har växt upp i olika samhällen med olika värderingar. Om värderingarna 30 år senare ändras så skall inte dessa människor ställas till svars för det.

Jag är inte präst eller på något sätt religös. Vore jag präst skulle jag inte ha något emot att viga homosexuella. Däremot skulle jag, likt prästerna, vilja ha rätt att vägra utföra en cermoni som går rakt emot mina åsikter och värderingar utan att för den delen få sparken.

Nu blev den här kommentaren ganska negativ, men vill bara avsluta med att säga att jag är inte homosexuell, men jag respekterar dem och tycker det är trevligt att de kan få möjlighet att få gifta sig i kyrkan, men tycker att debatten i den här frågan allt för ofta är ensidig. Båda parter måste respektera varandras åsikter - det kan inte bara gå åt ena hållet.

Om inte din präst vill viga dig, välj en bättre präst.