lördag, augusti 14, 2010

Gammelfarfar

Min mamma är född och uppvuxen i Gammelstan i Luleå. Det faktum att hon kommer långt norrifrån samt har mörka pigment och i övrigt rätt typiska drag har många gånger fått oss att fundera över hur nära släkt hon är med samer. Eftersom hon inte har något minne av sin egen mormor och morfar så vet vi inte. Idag hade pappa besök av sin farbror, som berättade lite om vår släkt.

Min gammelfarfars mor var tydligen norsk same. Min gammelfarfars levnadsöde är det enda som är något så när känt för oss eftersom vi vid hans död i mitten av 90-talet fick hans memoarer, en tjock bunt A4-blad med maskinskriven text. Där berättade han om när han som tonåring stal kol och rullade cigaretter med blad ur psalmboken.

Tyvärr berättar den inte mycket om de två människorna som skapade honom, det enda vi tidigare har vetat är att hans pappa är från Finland och att vårat släktnamn troligen är importerat därifrån tillsammans med honom. Men att en finsk man blir ihop med en norsk same som sedan föder ett barn i Härnösand i början av 1900-talet är i sig lite märkligt men hur det kunde hända vet vi inte. Troligen var gammelfarfar den enda som hade kunnat berätta mer detaljerat om vilka de här personerna var. Frågan är om det finns några arkiv där jag skulle kunna få se lite mer av deras historia. Hårda fakta är inte intressant i det här fallet. Loggar som endast berättar födelsedata, bröllop, dop, födsel och död berättar inte en så tydlig historia som jag skulle vilja ha. Det här inträffade för runt 100 år sedan så det är inget alternativ att fråga eventuella bekanta.

Jag var bara 8 år då min gammelfarfar dog men jag har alltid haft en fin bild av honom. Tjurig, galen, godhjärtad, djup, förvirrad, estetisk, noggrann och Bravo Kola är ord som fastnat i mitt minne. När gammelfarfar kom förbi och hälsade på oanmält var vi inte alltid hemma och då hände det flera gånger att det hängde en påse med just Bravo Kola på dörren. Om vi var hemma fick jag och Nicklas kolorna av honom direkt. Jag vet att jag till stor del är lik honom eftersom pappa alltid har framhållit honom som den som gav honom hans syn på livet och tankesätt och eftersom jag är så lik pappa på många av dessa områden så känner jag ofta att gammelfarfar troligen har stor del i vem jag slutligen blev.

Inga kommentarer: