fredag, augusti 13, 2010

Friluftsdag


Jag var ledig idag eftersom jag jobbar helg så jag bestämde mig för att åka ut till mamma och pappa efter jobbet i går och spenderade sedan natten där. Det är inget häpnadsväckande med det, men däremot är det helt makalöst att vi idag begav oss ut i skogen för att plocka bär och svamp - på mitt initiativ!

Jag har fått en växande olustkänsla i takt med att nätterna blivit mörkare. Snart är sommaren slut och vad har jag gjort av den? Jag har... suttit och blickat ut över ett kontorslandskap och pratat i telefonen. I bland, när en lugn stund har infunnit sig, har jag också kollat på hur världen utanför ser ut i solljus och vissa gånger till och med gått ut för att hämta lunch och då upptäckt vad jag missat. Det här var under den finaste delen, den stora solperioden i slutet av juni och början av juli. Den senaste månaden har jag varit sjukskriven och jävlig och då har jag bara legat inne och tyckt synd om mig själv.

I alla fall, det jag ska komma till är att jag inte känner att jag har upplevt sommaren på riktigt. Nu är sista chansen att faktiskt få känna hur härligt det är att vistas utomhus utan att behöva frysa och bli blöt. Jag har verkligen aldrig gillat naturen, jag är allergisk mot allt som finns i den. Jag är till och med lätt allergisk mot solen och brukar få problem med utslag tills jag fått lite resistens och jag bör därför sola solarium under vinterhalvåret för att slippa ha stora problem i början av sommaren. Jag är dock aldrig smart nog att göra detta så jag är alltid fullständigt kritvit och de första dagarna i sol brukar sluta i monsterbränna och klåda. Men nu är den magiska pigmentgränsen passerad och nu försöker jag sola regelbundet och kan för första gången på länge göra det helt utan besvär. Jag blir till och med brun!

Men nu har jag åtminstone klarat av några av de viktigaste sakerna under en sommar. Jag har varit på stranden, plockat bär, badat, rest, fiskat och åkt båt. Jag hoppas sannerligen att jag hinner med det fler gånger innan det är slut för i år. Viktigaste målet just nu är att hinna med att åka en tur till min barndoms strand, Sandsten. Jag har varit där varje sommar sedan vi flyttade till Härnösand då jag var liten och den här sommaren ska inte bli den första som jag inte får återse den stranden.

Inga kommentarer: