tisdag, september 15, 2009

Hello darkness my old friend

Hösten är här igen. Hejdå uppsluppenhet och god sömn, hej sömnstörningar och vemod.

Det är underligt att jag sover så dåligt just när det är mörkt. Är det ljust ute somnar jag hyfsat lätt och sover sedan som om jag vore medvetslös.

Nu börjar det bli annorlunda. Jag somnar inte på nätterna trots att jag är utmattad och jag vaknar flera gånger. Så här är det alltid, jag sover lite och dåligt under vinterhalvåret och riktigt bra under sommaren. Och bara det att problemen helt plötsligt ter sig så mycket större. Jag hatar verkligen mörkret, och vetskapen att det bara kommer bli mörkare gör det inte roligare.

Usch. Varför bor vi i det här landet?

3 kommentarer:

Roberth sa...

Det här är ett bra land med sina årstider, andra avundas oss.

Jag tror att du inte kan sova för att du tänker för mycket, speciellt oroar dig för höstdepression osv att det gnager sönder din förmåga att slappna av, börja meditera :)

MIMI sa...

vinterdepressionen ja! Ska vi skåla? ...To us! Och det är ju absolut inte för att du oroar dig som du inte kan sova. Med risk för att låta informativ, så är det för att kroppen får för lite ljus på vintern vilket gör att kroppen pumpar ut för mycket melatonin (sömn-hormon), som gör att kroppen tror att det är natt när det är morgon blablabla och inte hinner ställa om sig i tid. Men du! Prova rosenrot eller johannesört, provade det förra året och mådde faktiskt bättre! Annars kan vi testa ljusterapi i äkta Härnösandsanda, ja! det är klart jag menar Firehouse!

Anonym sa...

bra start