lördag, september 12, 2009

Getingar och könsroller

Just nu finns det ett ganska stort problem med mitt arbete på macken. Det bara väller in getingar. Troligen finns det ett getingbo i närområdet och getingarna dras in till oss av allt socker som finns i läsk, bullar och lösgodis. Jag är inte så förtjust i dem eftersom jag är allergisk mot getingar och en av mina kollegor bär på en ännu större skräck inför de små liven, så fort en geting är i närheten av henne så stelnar hon till och man ser att hon är beredd att kämpa för sitt liv.

Jag och den här kollegan har jobbat en hel del ihop under veckan och det har varit intressant att se hur våra manliga kunder har reagerat på vår skräck. Så fort det funnits män inne i butiken som fått bevittna hur vi liksom kastar oss undan från faran så har de förvandlats. Ni vet, ungefär som Hulken. Man ser hur muskler som man aldrig kunnat ana fanns där plötsligt börjar svälla och de får något målmedvetet i blicken. Dom blir jägare, superhjältar. Här finns det kvinnor att rädda livet på och just dom är utsända att göra det.

Och därför hoppar alltså fullvuxna karlar omkring med tidningar inne på min arbetsplats. För att urgamla ideal gör det lätt för mig att vara skräckslagen inför små insekter.

1 kommentar:

Roberth sa...

Detta är nog sant, inte många kvinnor skulle vilja jaga getingar som män, tror det finns större antal kvinnor som är rädda för smådjuren än män.

Hoppas du inte blivit stucken ännu